Actualitate
Schimbări semnificative ar putea fi aduse programului Rabla 2023

Programul Rabla Clasic ar putea suferi modificări benefice pentru cei interesați de schimbarea mașinii vechi cu una nouă, potrivit mai multor proiecte de ordin în dezbatere de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP).
Potrivit unui articol publicat în Ziarul Financiar, la sfârșitul lunii februarie, MMAP a publicat trei proiecte de ordin pe site-ul său, printre care și un proiect de ordin al ministrului mediului, apelor și pădurilor care propune modificarea și completarea Ghidului de finanțare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național 2020-2024, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 324/2020.
Proiectele de Ordin ale Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP) aduc vești bune pentru cei interesați de programul de stimulare a înnoirii parcului auto național. Conform mai multor propuneri puse în dezbatere, se dorește modificarea și completarea Ghidului de finanțare a mai multor programe destinate reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră și promovării vehiculelor nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic în transporturi. Între acestea se numără Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, precum și Programul privind casarea autovehiculelor uzate. Aceste proiecte de ordine sunt în prezent în dezbatere publică pe site-ul MMAP.
Programul Rabla Clasic
Ghidul de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional ar putea suferi câteva modificări importante. Potrivit unor proiecte de ordin puse în dezbatere de Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP), printre cele mai importante schimbări se numără:
- Reducerea emisiilor maxime acceptate pentru acordarea primei de casare, la 155 g CO2/km în sistemul WLTP;
- Stabilirea unui plafon minim de 300.000 lei pentru valoarea solicitată la decontare;
- Eliminarea cerinţei de a casca un autovehicul uzat în schimbul achiziţionării unuia nou pentru instituţiile publice;
- Anularea posibilităţii de a anula Notele de înscriere;
- Modificarea valabilităţii Notei de înscriere la 90 de zile.
Programul Rabla Plus
Una dintre cele mai importante modificări ale ghidului de finanţare este stabilirea unui plafon al valorii solicitate la decontare de minim 1.000.000 lei. De asemenea, se elimină obligaţia de a casa un autovehicul uzat în schimbul achiziţionării unui autovehicul nou în cazul solicitanţilor instituţie publică. De asemenea, nu va mai fi posibilă anularea notelor de înscriere, iar valabilitatea lor va fi de 90 de zile. Ghidul de finanţare prevede, de asemenea, un cuantum maxim de 75.000 Euro (TVA inclus) pentru achiziţionarea unui autovehicul electric şi o creştere a valorii ecotichetului la 120.000 lei pentru solicitanţii instituţii publice.
Programul Rabla Local
Prin actul normativ prezentat aici se propun următoarele modificări importante ale ghidului de finanțare:
- Modificarea procentului de finanțare acordat în cadrul Programului la 80% de către AFM și 20% de către UAT, ceea ce se traduce într-un cuantum de 2.400 lei pentru AFM și 600 lei pentru UAT
- Introducerea noțiunii de contribuție proprie, pentru a evidenția suma acordată de UAT către persoanele fizice
- Dezvoltarea etapelor programului pentru a fi mai ușor de înțeles de către persoanele fizice
- Introducerea unui termen de 30 de zile pentru decontarea cererilor de plată
- Posibilitatea depunerii lunare a cererilor de plată
- Introducerea obligației de a prezenta HCL privind aprobarea sumelor ce fac obiectul contractului de finanțare la prima cerere de plată
- Cerința ca persoanele fizice să nu achiziționeze un autoturism cu normă de poluare Euro 5 și/sau inferioară în următorii 3 ani de la primirea stimulentului pentru casare
Se propune, de asemenea, modificarea pragurilor de finanțare în funcție de populația UAT-urilor, astfel încât în cadrul unei singure sesiuni de înregistrare un solicitant poate primi finanțare pentru cel mult:
- 50 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populație sub 5.000 de locuitori
- 100 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populație cuprinsă între 5.001 și 10.000 de locuitori
- 500 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populație cuprinsă între 10.001 și 50.000 de locuitori
- 1.000 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populație cuprinsă între 50.001 și 200.000 de locuitori
- 5.000 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populație de cel puțin 200.001 de locuitori
Este necesar ca proiectele de ordin să fie semnate de către ministru și publicate în Monitorul Oficial pentru a intra în vigoare.