Conecteaza-te cu noi

Actualitate

Clujul în topul proiectelor majore de infrastructură: Apeluri de finanțare pentru transport în valoare de 9,4 miliarde de euro

Published

on

România deține un buget record de aproape 18 miliarde de euro pentru infrastructura de transport, iar programul Transport primește cea mai mare alocare din perioada 2021-2027, cu 9,62 miliarde de euro disponibili pentru investiții în autostrăzi, căi ferate, transport urban și extinderea căilor navigabile. Apelurile pentru proiecte se deschid în al doilea trimestru al anului, iar în 2023 sunt planificate 13 apeluri în valoare de 9,4 miliarde de euro, urmate de alte două în anul următor. Aceste investiții vor construi un fundament solid pentru redresarea economică și dezvoltarea pe termen lung a României, dar și pentru reducerea decalajelor față de alte state membre ale UE. Ministrul Marcel Boloș a subliniat că fondurile europene reprezintă sursa principală pentru finanțarea marilor proiecte de infrastructură, iar România a beneficiat deja de ele în proiectele autostrăzilor Arad-Timișoara-Lugoj, Sebeș-Turda și Sibiu-Orăștie. Însă, capacitatea de absorbție și creșterea ritmului de implementare a proiectelor rămân provocările majore pentru țară.

Ministerul de Resort a anunțat sâmbătă, printr-un comunicat de presă transmis către AGERPRES, că aproape jumătate din bugetul Programului Transport (4,46 miliarde de euro) este alocat pentru construcția de autostrăzi și drumuri expres. Programul include o serie de oportunități strategice, cum ar fi Autostrada Sibiu-Pitești, Drumul de Mare Viteză Pitești-Craiova, extensia magistralelor de metrou din București, dezvoltarea complexului feroviar metropolitan din București, trenuri metropolitane în Cluj-Napoca, Iași, Brașov și Timișoara, modernizarea și dezvoltarea porturilor dunărene strategice și a Portului Constanța.

Programul Transport 2021-2027 va oferi finanțare europeană în valoare de 9,4 miliarde de euro pentru proiecte de infrastructură de transport, în prima jumătate a anului curent. În consecință, între luna martie și iunie 2023, vor fi lansate 13 apeluri de proiecte, cu scopul de a sprijini investițiile în infrastructura rutieră și feroviară din România, precum și dezvoltarea mobilității durabile în nodurile urbane și infrastructura navală. Aceste informații sunt incluse într-un comunicat oficial.

Programul Transport va avea un impact semnificativ asupra infrastructurii de transport din România. Printre obiectivele sale se numără construirea a 632 de kilometri de drumuri noi sau modernizate, precum și a 488 de kilometri de căi ferate noi sau reabilitate. De asemenea, programul vizează crearea a 223 de infrastructuri pentru combustibili alternativi, inclusiv puncte de realimentare și reîncărcare. În plus, se urmărește îmbunătățirea siguranței rutiere pe 3.390 de kilometri de drumuri și modernizarea a 16 gări și halte feroviare existente, precum și achiziționarea a 40 de trenuri noi. Programul va contribui, de asemenea, la extinderea rețelei de metrou și tramvai, prin construirea a 12 kilometri de linii noi și modernizarea a 66 de kilometri de linii existente. În ceea ce privește transportul pe apă, se intenționează să se construiască sau să se modernizeze 70 de kilometri de căi navigabile interioare și opt conexiuni intermodale noi sau modernizate. Aceste informații sunt prevăzute în cadrul Programului Transport.

Mai multe entități vor fi eligibile pentru a depune cereri de finanțare în cadrul programului de infrastructură de transport. Acestea includ Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), Direcțiile Regionale de Drumuri și Poduri ale CNAIR (DRDP), Unitățile Administrativ-Teritoriale (UAT), Poliția Rutieră, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI), Compania Națională de Căi Ferate (CN CFR SA), Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), Metrorex SA, Autoritățile Publice Locale (APL), administratorii porturilor maritime și fluviale, administratorii de căi navigabile, operatorii portuari privați, operatorii de transport naval și operatorii de terminale logistice. Fiecare dintre aceste entități va avea posibilitatea de a solicita finanțare pentru proiectele lor de infrastructură de transport în cadrul programului.

În plus față de Programul Transport 2021-2027, România va beneficia de investiții strategice importante prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Alocările financiare pentru acest plan sunt de aproximativ 7,6 miliarde de euro și vor acoperi o parte din necesarul total de investiții la nivel național. Pentru a maximiza impactul acestor resurse, acestea vor fi direcționate către intervențiile care au capacitatea de a genera cea mai mare valoare adăugată în conformitate cu strategiile naționale și europene. Aceste investiții strategice sunt esențiale pentru dezvoltarea infrastructurii și a economiei României în viitor.

Click pentru a comenta

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *